L5: Werken rond poëzie.
De leerlingen van het vijfde leerjaar hebben deze maand hard gewerkt rond poëzie. Op allerlei manieren en in verschillende vakken werd er over poëzie gesproken. Ze leerden dat poëzie niet hoeft te rijmen maar dat dit wel mag. Ze leerden dat poëzie grappig kan zijn maar ook serieus. Maar wat ze bovenal hebben geleerd, is dat poëzie fijn is om rond te werken en helemaal niet moeilijk hoeft te zijn.
De eerste week werkten ze rond gevoelens en ons zelfbeeld. Zijn we altijd wie we willen zijn? Wanneer niet? Zou jij wel eens iemand anders willen zijn en waarom? Dit waren enkele vragen die in het voorbereidende kringgesprek naar voren zijn gekomen. Daarna werkten we in de les beeld rond een zelfportret. Bij de les media mochten ze zichzelf eens helemaal ‘veranderen’ aan de hand van een app.
De tweede week werkten ze rond natuur in gedichten. De leerlingen luisterden naar gedichten over natuur. Nadien gingen ze enkele natuurfoto’s bekijken en bespreken. Tijdens de daaropvolgende les beeld mochten de kinderen snuisteren in de gedichtenbundels en gedichten rond natuur opzoeken. Hiermee werd er een klein gedichtenboekje gemaakt, geïllustreerd met drukwerk. Tijdens de les muziek hebben de leerlingen kennisgemaakt met ritme in gedichten. Nadien zijn ze zelf echte muzikanten geworden door zelf ritmes te klappen en samen te stellen.
De laatste week hebben de kinderen zich ontpopt tot gedichtenschrijvers. Ze hebben een eigen droomgedicht geschreven en uitgetypt op de pc. Bij de les media en beeld hebben ze hier een bijhorend creatief werkje rond gemaakt. Ook leerden de leerlingen deze week dat ‘vaste’ dichtpatronen bestaan (elfje, limerick) en leerden ze het rijmschema van een limerick.
De kinderen van het vijfde leerjaar sluiten deze poëzieperiode af met een klasgedicht.