L3 : Toonmoment: Wat is voor jou waardevol?
Flo heeft van haar oma een kist gekregen. Oma had gezegd dat het een schatkist was en dat Flo hier al haar waardevolle spullen in mocht steken. Flo vond het meteen een heel mooie kist en was er superblij mee. Ze ging, met de kist, naar haar kamer en begon te zoeken naar ‘waardevolle’ spullen. Urenlang was Flo aan het zoeken naar ‘schatten’, maar ze vond niks. Beteuterd ging ze de volgende dag terug naar oma. Ze vertelde dat ze niets waardevols had om in de schatkist te steken en begon te wenen. ‘Heb ik dan niets van waarde dat ik in deze schatkist kan leggen?’
De leerlingen van het derde leerjaar gingen op zolder op zoek naar waardevolle spullen.
Zij vonden allerlei dingen om in de kist te steken. Een wenskaartje dat ze voor een speciale gelegenheid hadden gekregen, een gitaar waarbij ze zo leuk konden zingen en dansen, een ‘levend’ schilderij met een toffe herinnering, hoeden die hen deden terug denken aan plezierige verkleedpartijtjes, een muziekdoosje met juweeltjes, de knuffel uit hun babytijd, een opgezette krokodil, een kandelaar die gezellig licht verspreidde,… Iemand wou zelfs zijn vrienden in de kist steken omdat die ook zo waardevol zijn.
Het applaus dat ze kregen, na elk toonmoment, ervoeren ze ook als zeer waardevol. We ontdekten dat niet iedereen hetzelfde waardevol vindt. Iemand formuleerde zeer mooi, dat er overal wel iets waardevols te ontdekken valt.