L5 en L6: De kunstweken.
Naar aanleiding van de Kunstweken werkten we in de verschillende klassen rond kunst. Op die manier leren de leerlingen wat kunst is, creeëren ze kunst en waarderen ze (eigen) kunst. De leerlingen van 5 en 6 hebben zich tijdens de eerste weken verdiept in de schilderkunst (Picasso en Matisse). Tijdens een lessenreeks, waar de kinderen op ludieke wijze kennismaakten met de schilder en zijn werken mochten de de kinderen ook zelf aan de slag. Ze maakten hun eigen versie van een meesterwerk en ze lieten hun creativiteit de vrije loop.
Daarna was het tijd voor de beeldhouwkunst. Juf Annick volgt beeldhouwles aan de academie en was onze kenner ter plekke. Eerst kregen de leerlingen een algemene uitleg over de verschillende manieren van beeldhouwen (vooral qua materiaal). Vervolgens gaf juf Annick wat tips omtrent het werken met klei en uiteindelijk mochten ze zelf aan de slag. Vele leerlingen vonden het niet makkelijk om uit één klompje klei een silhouet te maken maar uiteindelijk zijn ze er allemaal in geslaagd om kleine kunstwerkjes af te leveren. Ook bij de klasevaluatie nadien zijn de kinderen lovend geweest over elkaars werk en zien ze in elk werkje wel iets moois.
Ook tijdens de lessen wiskunde hebben we een kunstenaar onder de loep genomen. We leerden over patronen en dan kan de kunstenaar Escher natuurlijk niet ontbreken. Hij is werkelijk een kampioen patronen maken. Na een introductieles waarin werd uitgelegd wat patronen waren en er een potloodtekening rond patronen werd gemaakt was het tijd voor het echte werk. De kinderen van het vijfde werden ‘patroonkunstenaars’ en zagen de vreemdste vormen te voorschijn komen op hun papieren.
Het is fijn om de kinderen zo enthousiast aan het werk te zien bij deze activiteiten. Ze wisselen spontaan ideetjes uit, helpen elkaar, gaan creatiever denken, kunnen ‘kijken’ naar hun werk en hun eigen interpretatie aan geven.
Besluit: geslaagde kunstweken voor de leerlingen en zeker voor herhaling vatbaar!